25 Mart 2013 Pazartesi

The Invitation For Friendship / Dostluğa Davet



It doesn't interest me what you do for a living.

I want to know what you ache for and if you dare to dream of meeting your heart's longing.

It doesn't interest me how old you are. I want to know if you will risk looking like a fool for love, for your dream, for the adventure of being alive.

It doesn't interest me what planets are squaring your moon. I want to know if you have touched the centre of your own sorrow, if you have been opened by life's betrayals or have become shrivelled and closed from fear of further pain.

I want to know if you can sit with pain, mine or your own, without moving to hide it, or fade it, or fix it.

I want to know if you can be with joy, mine or your own; if you can dance with wildness and let the ecstasy fill you to the tips of your fingers and toes without cautioning us to be careful, be realistic, remember the limitations of being human.

It doesn't interest me if the story you are telling me is true. I want to know if you can disappoint another to be true to yourself. If you can bear the accusation of betrayal and not betray your own soul.

If you can be faithless and therefore trustworthy.

I want to know if you can see Beauty even when it is not pretty every day. And if you can source your own life from its presence.

I want to know if you can live with failure, yours and mine, and still stand at the edge of the lake and shout to the silver of the full moon, 'Yes.'

It doesn't interest me to know where you live or how much money you have. I want to know if you can get up after the night of grief and despair, weary and bruised to the bone and do what needs to be done to feed the children.

It doesn't interest me who you know or how you came to be here. I want to know if you will stand in the centre of the fire with me and not shrink back.

It doesn't interest me where or what or with whom you have studied. I want to know what sustains you from the inside when all else falls away.

I want to know if you can be alone with yourself and if you truly like the company you keep in the empty moments.

Oriah,Mountain Dreamer




 
 Hayatını kazanmak için ne yaptığın beni ilgilenmiyor.
 
Senin ne için can attığını ve kalbinin özlemiyle buluşma cesaretinin olup olmadığını bilmek istiyorum.
 
Kaç yaşında olduğun beni ilgilendirmiyor.
 
Aşk adına, düşler adına, yaşıyor olma macerası adına aptal gibi görünmeyi göze alıp alamadığını bilmek istiyorum.
 
Hangi gezegenlerin senin Ay'ın ile dik açı yaptığı beni ilgilendirmiyor.
 
Senin kendi acının tam merkezine dokunup dokunmadığını, hayatın ihanetleriyle yarılıp yarılmadığını veya fazla acı çekmek korkusuyla büzülüp de kapanıp kapanmadığını bilmek istiyorum!
 
Benim acımla ya da kendi acınla onu saklamaya, zayıflatmaya ya da tamir etmeye kalkışmadan kalıp kalamayacağını bilmek istiyorum.
 
Benim sevincimle ya da senin sevincinle olup olamayacağını bilmek istiyorum.
 
Coşkunun; dikkatli olmaya, gerçekçi olmaya ya da insan olmanın sınırlarını hatırlatmaya doğru bizi uyarmaksızın, parmak uçlarına kadar ulaşıp ulaşmayacağını bilmek istiyorum.
 
Anlattığın hikayenin gerçekliği beni ilgilendirmiyor.
 
Kendine ihanet etmeyerek bir başkasını hayal kırıklığına uğratıp uğratamayacağını bilmek istiyorum.
 
Kendi ruhuna ihanet etmediğin için hainlikle suçlanmayı kaldırıp kaldıramayacağını,
 
Sadık olup olmadığını ve bundan dolayı güvenilir olup olmadığını bilmek istiyorum.
 
Gelen her yeni gün güzel olmasa da bunun güzelliğini görüp göremeyeceğini ve kendi yaşam gücünü bu güzelliğin varlığından alıp alamadığını bilmek istiyorum.
 
Hem benim hatalarımla ve hem de kendi hatalarınla yaşayıp yaşayamayacağını ve yine de bir gölün kıyısında oturup dolunaya bakarak "Eveettt!" diye bağırıp bağıramayacağını bilmek istiyorum.
 
Nerede yaşadığın ya da kaç para kazandığın beni ilgilendirmiyor.
 
Kemiklerine kadar acılı, ümitsiz, yorgun, incinmiş bir gecenin ardından uyanıp da çocukların ihtiyaçları için yapılması gerekenleri yapıp yapamayacağını bilmek istiyorum.
 
Kim olduğun ve buraya nasıl geldiğin beni ilgilendirmiyor.
 
Benimle birlikte ateşin ortasında durup duramayacağını, geri çekilip çekilmeyeceğini bilmek istiyorum.
 
Nerede, ne ile ya da kiminle olduğun beni ilgilendirmiyor.
  
Geri kalan her şey ortadan kalktığında seni içeriden destekleyenin ne olduğunu merak ediyorum.
 
Kendinle yalnız kalıp kalamayacağını ve o boş anlar içindeki bu arkadaşlıktan gerçekten hoşlanıp hoşlanmadığını bilmek istiyorum.

Oriah, Dağ Düşcüsü
                                                                
Native American Elder Dergisi, Mayıs 1994

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder