22 Aralık 2020 Salı

Şatrançta Cinsiyetçi Yaklaşım

 The Queen's Gambit dizisini heyecanla izledim. Kesinlikle öneririm.


Dikkatimi  ilk kez çeken bir noktayı paylaşmak istedim.

Bizde önemli iki taşın adı Şah ve Vezir' dir. İkisi de eril figür!

Dizide ise bu taşlara Kral ve Kraliçe deniyordu ki nedense hiç bu bakış açısı ile bakıp fark etmemiştim durumu. Yani eril ve dişile alan açılıyordu satranç tahtasında.

Satranç tarihine dair bir link paylaşıyorum.

https://www.gokyaysatrancvakfi.org.tr/kutuphane/satranc-tarihi

Satrancın  Arap-İslam (İran özellikle ) dünyasından Anadolu ve Avrupa'ya geçtiğini anlıyorum. Önemli iki figürün eril olmasını anlatıyor bu bilgi.

Belki de  Avrupa'da yaşanan reform ve rönesans akımlarından  etkilenip cinsiyetçi kimliğinden özgürleşmiştir oyun.

Satranç tahtasını yaşama benzetir bazıları.

Hayatın tüm alanlarında ve özellikle de satranç tahtasında cinsiyetçi yaklaşımı sonlandırma vakti gelmedi mi sizce hala?

Kadına hak ettiği değeri ve yeri veren toplumların salgın döneminde nasıl da parıldadığını gördük hepimiz.

Şah kalsın fakat Vezir yerine başka bir isim bulalım. Sultan ismi iyi gelmiyor pek bana nedense.

Ya da biz de Kral ve Kraliçe diyelim.

Dişile yaşam oyununda hak ettiği yeri verelim artık bu coğrafyada.

Sevgiyle,






xxx





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder