28 Şubat 2021 Pazar

YAKIN ZAMAN TARİFLERİ - Bir Tutam Fransa

Yemekler anılardır diye başlamıştım yazmaya. Evet, ortak lezzetler daha doğrusu belirli lezzetlerden ortak hazları alabilmek, ortak duyguları hissedebilmek belki de insanları, ruhları buluşturuyor.

Yakın zamanda  yeni  lezzetleri kattım ben de kendime, ruhuma.

Çoğu insan yaşı  ilerledikçe yeni insanlara ya da yeni deneyimlere açılmakta güçlük yaşıyor. Eski tanıdıklar ile birlikte olmak ya da eski yerlerde gezinmek kendimizi  güvende hissettiriyor belki de. Yaşlanmanın tanımı bu mu acaba?  Yeni yerlere yeni insanlara yeni deneyimlere açık olduğumuz sürece genciz ve canlıyız bence. Genciz, merakla öğrenmeye devam ettiğimiz sürece. Ve kalbimizin en derinlerindeki ruhumuzun neşesini hissettiğimiz sürece.




                                                                          Pırasalı Kiş

Bernard Show’un şu sözünü pek severim. ‘’Yaşlandığımız için oyun oynamayı bırakmayız. Oyun oynamayı bıraktığımız için yaşlanırız.’’ Ne kadar doğru!

İşte oyun arkadaşları ile keşifler yapmanın tadına doyum olmuyor. Üstelik gerçekten ruhunuza  çok yakın hissettiğiniz,  bir çok konuda ortak beğeni düşünce duyguyu paylaştığınız  biri ile özellikle. Bir an bile olsa anlaşıldığını bilme  duygusunun ne kadar değerli olduğunu anlatamam size.   Deneysel lezzetlere yeniye açık meraklı biri dostun varlığı ne kadar da dönüştürücü besleyici olabilir.  Şimdi düşünüyorum da yeni insanlara yeni deneyimlere hatta yeni yerlere açık oldukça hayat bize daha nice zenginlikler lezzetler keyifler getirecek kim bilir? Yaşamda  açık bir kalp ile yürümenin yeniye alan açmanın fırsat vermenin  önemini değerini hatırlattı hayat tekrar  yakın zamanlarda   diyebilirim. Yaşamı tutku ile kucaklamayı…

İşte size birkaç  yakın zamana dair yeni keşiflerim.




Beyaz Hindiba salatası

Bu  lezzeti tadana kadar marketlerde karşıma çıktığında göz ucu ile bakıp geçtiğim bir sebze idi Hindiba. Hiçbir fikrim yoktu. Salata gibi çiğden doğranıp üzerine zeytinyağı ve hardaldan yapılmış bir sos gezdirildiğinde özellikle kırmızı etin  yanında müthiş lezzetli bir garnitür oluyor. Bahar aylarında çıktıkça soframda yeri olacak bu lezzetin artık.


Sote kuşkonmaz

Kuşkonmaz ile aram pek iyi  olmamıştı ta ki yakın zamanda  aramızda barış ilan edene kadar. Gerçek anlamda ilk kez 1999 yılının Mayıs ayında Munich’ te bir iş toplantısında tanışmıştım sote kuşkonmaz ile. Bayılmıştım lezzetine. Sonra kendim denemeler yapmış ve bir türlü başarılı olamamıştım. Meğer işin sırrı, kuşkonmazın sert kısımlarının sebze soyacağı ile alınması, yarısına kadar kesilmesi ve elbette ki doğru zamanda tüketilmesi imiş. Aslında araştırıp  öğrenebilirdim. Düşününce net bir yanıtı bulamıyorum içimde.  Kim bilir belki de zamanı gelmemişti? Hemencecik hazırlanıp tereyağı ve sarımsakla tavaya atılıp sote  edildiğinde, son derece lezzetli besleyici sağlıklı bir gıdaya dönüşebiliyor kuşkonmazlar. Artık daha sık kuşkonmaz tüketiyoruz ev halkı olarak. Sonra kendimi alamayıp omlet, kiş, çorba daldım kuşkonmaz deryasına ben de.


Muskat

Muskat hakkında da  hiçbir fikrim yoktu desem yalan olmaz. Değişik çorbaları sevdiğimden bal kabağı çorbası, mantar çorbası, yer elması çorbası, havuç çorbası gibi çorbaların içine birkaç kez rendelendiğini keşif ettim  muskatın. Hoş bir rahiya ve lezzet veriyor çorbaya gerçekten.  Bütünlük hissi diyebilirim buna. Şeflerin belki de kendi tariflerinde aradığı duygu budur. Bütünlük hissi!  O duyguyu yakaladığında tamamlanıyordur tarifi.  Ruhunun lezzet olarak ifadesi...Elbette benim mutfağımda da yerini aldı muskat.  


Pırasalı Kiş

Kişi genelde biraz ağır bulurum ve daha önce de  pırasalı kiş yediğimi hatırlamıyorum. Daha çok ıspanaklı kiş deneyimim vardı yakın zamana kadar.

Fakat fırından yeni çıkmış pırasalı kiş, bir kadeh beyaz şarap ve dost sohbetinin keyfini kesin yaşamanızı öneririm.

İster hamurunu kendiniz yaparak isterseniz pratik olması açısından milföy hamuru kullanıp hızlıca hazırlayabilirsiniz. Pırasayı ince ince  doğrayıp  karabiber tuz ile tavada şöyle bir çevirip, içine krema ekliyor ve sonra da  hamurun içine yayıyorsunuz. Üstüne de kaşar peynir rendeleyip fırına atıyorsunuz.  

Bu lezzetleri hayatıma katan arkadaşım, Fransa’da okuduğu yaşadığı dönemde dostlarından öğrenmişti çoğu tarifi. Hayatına  ruhuna katmıştı, hikayelerini ve anılarını dostlarının. Bizi biz yapanlar hikayelerimiz ve anılarımız değil mi zaten?

Hatta çok sevdiği bir yaşlı Fransız dostu eşini kaybettikten sonra buluştuğu bir gün  yanılmıyorsam yine pırasalı kiş yaparken, ona dönüp ,  ‘’Keşke eşime daha çok yemek pişirebilseydim.’’ demiş.  Bu anın onu ne çok duygulandırıp etkilediğini  halen içimde tap taze hissediyorum. Yaşam da bir varız bir yokuz. Sevdiklerimiz için güzel anılar bırakmak ve güzel anılar yaratmak bir anlamda da ortak lezzetler ve  ortak duygular yaratmaktan geçiyor sanırım.  Bol bol süprizler yapalım sevdiklerinize...




Ve Gurme Dondurmalar

Dondurma sevmem diyen birini düşünemiyorum. Ben genelde öyle dondurmanın üstüne sos fındık fıstık çikolata parçacığı konulmasını  sevmem pek. Oldukça kendi halinde dondurmayı  tatmayı severim. Şu sıralar da mandalinalı  ve limonlu dondurmalara çekiliyorum. İnsanın zamanla damak lezzeti ya da tercihleri de değişiyor. İnsan değişiyor!   Eskiden klasik dondurmaların dışında cevizli bademli dondurmalara çekilirken şimdi mandalina ve limon istiyor içim.

Şimdi  size  dondurma ile nasıl sihir yapabileceğinizi anlatacağım birazdan. Farklı malzemelerle  her seferinde farklı lezzetleri yakalayacaksınız.




Sevdiklerinizle bunu bir oyuna da çevirebilirsiniz.  Süprizli dondurma oyunu! Şaşırtabilir merak ve heyecan duymalarını sağlayabilirsiniz. Hatta muzip  neşeli kahkahalar bile attırabilirsiniz.  Lezzetler duyguların tetikleyicisi kesinlikle.  Bana süprizli dondurmalar sunan arkadaşım o kadar çok çeşitli malzeme ile zenginleştirirdi ki dondurmaları.  İçindekini tahmin etmekti oyunun kurgusu temelde. Hayretler içinde kalırdım. Hatta bir ara minik bir dondurma dükkanı mı açsak diye düşündüğümü hatırlıyorum?  Klasik dondurmalar olmayacaktı bunlar. Özel lezzetler ile zenginleştirilmiş süslenmiş dondurmalar. Kendini iyi hissetmek, şımartmak istediğinde,  gidip yiyebileceğin dondurmalar. ‘’Çikolata’’  filmini bilirsiniz. Bunun dondurma hali  gibi düşünebilirsiniz. O anda gelen kişinin ruh haline göre yaratacağım dondurmalar. Tarifsiz plansız anda yaratılan dondurmalar. Kim bilir belki gerçekleştiririm bu hayalimi bir gün?

Sade ya da vanilyalı dondurmayı daha çok tercih ediyorum bu dondurma oyunu için. Belki  çikolatalı da  olabilir. Beyaz dondurma, bir ressamın üzerine sanatını ifade ettiği bir resim kanvası hissi veriyor bana. Sade dondurma üzerine ressam kendi lezzet tablosunu hazırlıyor gibi düşünebilirsiniz. Rafine bir görsel zeka gerekiyor kesinlikle.  Daha küçük oğlum resim dersleri alıyor ve öğretmeni tanınan bir resim sanatçısı. Akademi resim dersi vermesini istemiş hocadan. Tabak dekorasyonu ya da yiyeceğin sunuluşu gerçekten bambaşka ince sanatsal bir beceri. Oğlum da gastronomi okumak istiyor. Bakalım!

Süslemede kullanılan değişik bazı malzemeleri paylaşıyorum sizinle. Kendi özel malzemeleriniz için de ilham verir belki benim listem. Kendi ağız tadınıza göre kendi süprizli dondurmanızı hazırlayıp sevdiklerinize sunabilirsiniz. Gerçekten özenin dondurma  hali diyebilirim  bu süprizli dondurmalara. Özel hissediyorsunuz kesinlikle!

Yenilebilir taze çiçek yaprakları (gül gibi) , beyaz şarap , kahve ve diğer  likörler, Bailey’s , değirmen çekme karabiber, tahin veya  pekmez dokunuşları, taze nane yaprağı, taze fesleğen yaprağı,  ceviz tanecikleri, çeşitli renk ve   tatta beriler, taze çilek veya mürdüm eriği parçacıkları,  kavun parçaları, taze incir , karanfil tanecikleri, toz ya da taze rendelenmiş hindistan cevizi , taze armut, rende limon veya mandalina tanecikleri, kuru ya da taze lavanta çiçekleri, toz ya da  çubuk tarçın, rende çikolata tercihen bitter, tahinli helva rendesi, toz ya da taze zencefil rendesi, hatta muskat… Bazı meyveleri de önceden fırınlayabilirsiniz tercihinize göre…


Keyif olsun!




Görseller / Mutfağımdan Tarifler -  Gıda Tarım - Jsonline.com - Serez dondurmacısı

 





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder