28 Şubat 2021 Pazar

EN YENİ KEŞİFLER - Ruha Dokunan Tarifler

 

Kızarmış Yeşil Domatesler

Evet iyi hatırladınız. Bu bir film ismi aslında. Yıllar önce izlemiştim ve fakat yakın zamanda tekrar izledim.  ‘’Kızarmış Yeşil Domatesler’’ Ve merak ettim.  Gerçekten var mıydı böyle bir tarif? Film senaryosundan bir detay mıydı yoksa?  Amerikan kültüründe yeri var mıydı bu lezzetin? Ve araştırmam sonucunda Güney Amerika’ya has bir lezzet olduğunu keşif ettim. Bizim evde havuç ve karnı baharı hafif haşlar una ve yumurtaya bular kızartırız. Ilık ılıkken üzerine sarımsaklı yoğurt ile servis ederiz.



Evet  sanki buna benzer bir tarifi vardı yeşil domateslerin.  İri yeşil domatesler halka halka kesiliyor una yumurtaya bulanıp kızartılıyordu. Unun içinde biraz da mısır unu katılıyordu. Ve acı biber sosu ile servis ediliyordu. Sos konusunda herkes kendi ağız tadına göre bir sosu tercih edebilir. Tam bir deney alanı size…

Sebze kızartması demişken erkek kardeşime en son ziyaretimde kereviz ve kırmızı pancarları halka halka doğrayıp kızartmış, üstüne sarımsaklı yoğurt ile servis etmişti. Gerçekten yeni keşif anlarından biri idi benim için!


Reyhanlı Mercimek Köfte

Doğup büyüdüğüm mahallemizin parkı hepimizin büyük oturma odası gibi. Evler arasında vaha bizim parkımız. Çocukların doğum günü kutlamalarından pazar sabahı kahvaltılarına hatta ailecek iftar yemeklerine kadar bir çok sosyal etkinliğe ev sahipliği yapıyor  parkımız. İşte arkadaşımın kızının doğum günü vardı bir sonbahar günü. Bir komşumuz da mercimek köftesi yapmıştı. Pek severim , dayanamam mercimek köftesine.  Çok değişik bir tadı vardı. Hoş bir aroma yayılıyordu insanın ağzının içinde. Meğer taze reyhan eklemiş bir parça. Nasıl değişik bir lezzet olmuş anlatamam? Komşumu son derece geleneksel bir profil olarak düşündüğümü fark ettim. Reyhanlı  tarifi beni şaşırtmıştı. Ve  yeniliklere açık cesur maceracı yönünü gördüm. Ve bir kez daha kendime söz verdim. Bir insanı asla kategorize etmemeli insan kafasında. Her an yeni bir yüz yeni bir benlik ile  kapımızı çalabilir ve şaşırtabilirler bizi.


Başka Türlü Bir Paça ve Turşu

Büyük amcam 100 yaşına yakın ve evde bakım görüyor. Son derece sevecen  Özbekistan’lı  bir bakıcısı var. Amcam kızı gibi görüyor onu desem yeridir.   Sevil ‘den edindiğim turşu tarifi ve farklı bir paça yemeğini şimdi sizinle paylaşacağım.

Paça çorbasını pek severim. Kuzu paçası tercih edilir ve de terbiyeli olarak tüketilir bizim evde. Sıcak çorba formunu pek sevmeyenler için işte harika bir yöntem önereceğim şimdi.

Paça çorbası ya da sadece kaynatılmış paça suyu donduğunda jölemsi bir form alır bilirsiniz. İşte bu jöleyi küp küp keserek servis ediyor Sevil. Şık bir tabakta jöle formunda paça küpleri gelsin gözünüzün önüne. Üzerine  sarımsak rendeyelebilirsiniz. Tercihinize göre sirke serpebilir ya da yine  limon rendeleyebilirsiniz. Az biraz pul biber de süsü olur.  

Gelelim turşuya. Bildiğiniz lahana sarımsak sirke kavanoza yerleştiriliyor. Bir kenarda üç dört adet defne yaprağı kaynatılıyor tuzlu suda. Bu suyu az biraz ılıklaşınca kavanoza ekliyor Sevil. Defne yapraklarını da içine koyuyor kavanozun. 


Gürcü Cızbız Köfte

Spor arkadaşım Gürcü ve bildiğimiz maydanozlu köfteyi onlar taze kişniş ile yaparmış. Düşündüm de Edirne’den Kars’a kadar coğrafya hariç bir çok coğrafyada yeri var taze kişnişin.  Bir kişniş sever olarak bulunmaz fırsat oldu benim için.


Ruhun Doysun’dan Tarifler

Ön sözde Ruhun Doysun isimli programdan bahsetmiştim. Başlangıç ile sonuç bölümünü bu şekilde birleştirmek istedim.

2019 yazında bu seriyi bir solukta izleyip notlar aldım. Etkileyici yaratıcı tarifler içinde heyecanlı bir yolculuk yaptım.  Yeni yerler gördüm yeni insanlarla tanıştım.  Hayal ettim…

Gastro felsefe , güvenli gıda, sosyal dayanışma , gıda toplulukları , sürdürülebilir yeni bir yaşam,  etik gıda üretimine dair yeni fikirler gibi başlıklar ile ilgilenen herkese öneririm bu seriyi. Düşündürüyor arayışa sokuyor ilham veriyor program.

Üç   tarifi  de hayatıma katabildiğim için çok mutluyum.



                                                                Tahinli Közlenmiş Patlıcan

İlk tarif  tahinli közlenmiş patlıcan. Közlenmiş patlıcanın üstüne henüz patlıcanlar sıcak iken yoğurtlu tahin karışımı sos ekleniyor. Sonra da üzerinde tereyağında kızdırılmış  iyot gezdiriliyor. Diğer bir şekli de tahinli yoğurtlu sosun üstüne sumak ve ceviz ekleniyor. Sıcak sıcak servis ediliyor.

İkinci tarif ise fırında baharatlı karnabahar. Zerdeçal karabiber kekik kırmızı pul biber baharatları ile sarımsak karnabahar ile harmanlanıp yağlı kağıt içinde fırınlanıyor.  Karnı baharı sevmeyenler bile aşık olacak karnı baharın bu haline.



                                                                            Izgara Şeftali 

Üçüncü   tarif ise tatlı. Pek tatlı ile aram yok demiştim fakat meyveli ve hafif bir tatlı olarak pek sevdim bu tarifi. Şeftali ortadan ikiye bölünüp, üzerinde bal gezdirilerek fırına veriliyor. Hafif karamelize oluyor. Süzme kıvamlı yoğurt ile servis ediliyor. Üstüne şeftalinin içindeki çekirdek fırınlanıp rendeleniyor.

İnsanların yemek pişirirken kendi enerjisini, hazırladığı yiyeceklere kattığına inanırım. Neşesini, sevgisini, yaratıcılığını, şefkatini…Elbette bunun tam tersi de mümkün. O nedenle size kimin, hangi koşullarda,  hangi duygularla yiyecek hazırladığı son derece önemli. Bir çeşit duygu, enerji , ruh aktarımı oluyor.

Yaklaşık on sene önce yaratıcı bir şefin, kendi elleri ile yiyecek hazırlayarak ,benim içimdeki yaratıcılığı kendi içindeki yaratıcılık ile beslemesini  dilemiştim.  Ve işte  hayat on sene sonra bu dileğime yanıt vermiş ve dileğimi gerçekleştirmişti..  İçimdeki yaratıcılık beslendi , harekete geçti , ilham aktı. Ve bu kitap ortaya çıktı. ‘Dileklerinize dikkat edin gerçek olabilirler’, sözü ne kadar da doğruymuş meğerJ

Teşekkür ediyorum hayata…Evet  kesinlikle sihirli bir yer burası ve her şey mümkün!

Ve böylece geldik ‘Anılarımın Tariflerinin ‘sonuna.

Ne diyelim, yolculuk devam ediyor!

Yeni yerlere yeni insanlara yeni anılara ve yeni tariflere merhaba…



Görseller / All recipes - Ruhun Doysun





xxx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder