23 Şubat 2021 Salı

YENİ İNSANLAR YENİ TARİFLER - Yogalı Günler

 

Ayşen Hanım’ın Mutfağı

Ayşen ile karşılaşmam yoga derslerinde olmuştu. Yıl 1993 . Sonradan  komşu da olduğumuzu anlamıştık.  Koskoca İstanbul’da bir sokak ara ile oturuyorduk.  Annem ile yaşıt sayılır Ayşen ve dostluk yoldaşlık  için ne yaş ne de başka hiçbir şeyin önemi olmadığını bir kez daha hatırlatmıştı hayat bana. Tensel değil tinsel ailemiz ile buluşmak ne demek o zaman anlamıştım. Biz bizi biliyorduk. Çok konuşmaya açıklama yapmaya gerek duymuyorduk. Böyle birkaç nadir dostum daha oldu hayatımda ki gerçekten çok değerliler.   Ayşen’in dünyada gezmediği yer yok desem yalan olmaz. Tutku ile gezer Ayşen dünyayı eşi Yüksel Bey  ile. 70’ler 80 ‘ler yaşları bu arada. Minimal yaşayarak dünyayı gezme hayalini gerçekleştiren bir kadın o. Hayranıyım gerçekten. Hatırlıyorum bir keresinde bana muzip yüz ifadesi ile ‘’Ayağıma çorap bile almıyorum. Para biriktiriyorum gezmek için’’ demişti. Elinin lezzetini size anlatamam Ayşen’in. Hani derler ya anlatılmaz yaşanılır diye. Ayşen, dokunduğu her şeye başka bir lezzet başka bir ruh katar. Bence açık bir kalp ile içtenlikle  sevgi ile hazırladığından olsa gerek, fiziksel lezzetten çok daha üstün bir lezzet  çıkartır ortaya . Çok ağırlamıştır bizi evinde. Yedirmesini içirmesini pek seven capcanlı bir kadındır o. İstanbul’dan ailecek taşınmasına rağmen hep bağımızı koruduk. Pek çok lezzetli yemek tarifi var Ayşen’in. Ve ben Ayşe’nin pizzasının tarifini paylaşacağım burada.



Önce sos...

1 şeftali veya elma , 1 küçük soğan, 2 diş sarımsak, 1 sivribiber,1 domates hepsi doğranıp blenderdan geçiriliyor. İyice püre gibi olacak bu karışım. 1 çorba kaşığı zeytinyağ ve 2 kaşık unla bu püre pişirilip sos formu verilecek.

Maya ile sıcak su şeker tuz mayalanıyor. 2 kase su ve un ile hamur tutuluyor. Bir süre dinlendirilip kabartılıyor hamur.

Pizza malzemesi olarak da 250 gr kıyma sucuk baharatı kimyon tuz kırmızı biber kekik 1 kahve fincanı su yarım baş sarımsak (ezilmiş) karılıyor.

Hamur yağlı tepsiye yayıldıktan sonra sos sütüne seriliyor. Malzemeler de konulduktan sonra fırında pişiriliyor.

Kitap yazdığımı ve bu tarifi paylaşmak için iznini istediğimde minik sırrını verdi Ayşen bana. Tarif sosunu bir İtalyan arkadaşından almış. Ne çok hoşuma gitti bu bilgi. Tarifler gerçekten canlılar ve onları uygulayacak hayatına alacak insanlara doğru yolculuktalar. Sihirli bir değnek gibi çevrelerine minik dokunuşlar yaparak yaşamın içinde hareket ediyorlar.  

Bu tarifte siz kendi pizza malzemelerinizi kullanabilirsiniz. Lezzetin sırrı sosunda!


Yoga Öğretmenim Hilal

Yazdıkça yeni yeni anılar tarifler aklıma geliyor gerçekten. Minik bir tarif defterim var. Beni etkileyen insanlardan aldığım hoşlandığım lezzetleri içerir tarifler bunlar. Ya da güzel anların tariflerini  not aldım diyebilirim bu deftere.

Sevgili Hilal de bu insanlardan biri. Çok güzel anılarım olan bir insan o da.

Bu satırları yazarken ne çok anımı gastronomik olarak kodlamış olduğumu, bir nevi zihin haritası yaratmış olduğumu algılıyorum. Şu ana kadar hiç farkında olmadığım bir durum bu. Gastronomik hafıza aslında tüm duyularımıza dokunan bir hafıza. Görsel, işitsel, dokunsal, koku ve tat olarak. Bütünsel hafıza diyebilirim buna.

Hilal benim yoga öğretmenimdi. Hayatımdaki neşeli, canlı, sevecen, samimi nadide insanlardan biri idi. Çok genç yaşta o da diğer diyarlara yeni maceralara uçup gitti. Bizden ayrılmadan kısa süre öncesinde karşılaşmıştık iş yerime yakın bir alışveriş merkezinde.  Çok hasta olmasına rağmen yüzünden gülümsemesi gözlerindeki ışıltı hala aklımda.  Sanki vedalaştık  o gün. Hayat böyle bir şey işte. Hiçbir karşılaşma nedensiz değil.

Hilal evinde yıllarca bizi ağırlamıştır. Yoga grubumuzun bir çok yılbaşı partisine  ev sahibeliği yapmıştır. Hep Yeniköy Tarabya civarlarında idi aile evleri. Bir keresinde üç katlı bir villanın orta katında oturuyordu. Kocaman bahçeli deniz manzaralı. Çok sevdiğimiz ortak bir arkadaşımızın düğünü için evini açmıştı. Evinin balkonundan rengarenk balonları bahçesine atışımız hala aklımda. Kocaman yüreği vardı Hilal’in.   İyi ki karşılaşmış yollarımız. Şu anda gülümseyen yüzü ve kahkahaları kulaklarımda Hilal’in.  Hatırlandığımız sürece yaşıyoruz der kadim bilgiler. Benim için hala yaşıyor o. Işıklar içinde ol sevgili Hilal…

Hilal’den aldığım ve de çok sevdiğim iki tarifi paylaşacağım sizlerle.


Mercimekli Kesme Çorba

Malzemeler :  Yeşil Mercimer Yarım paket ,İri iki kuru soğan,Hamur Erişteler,Sarımsak,Sirke,Tereyağ Nane Kırmızı Biber

Yarım paket yeşil mercimek iki iri kuru soğan ile kaynatılıyor. Soğanlar çıkartılıp kenara alınıyor. Kaynayan suya un, tuz ve sudan yaptığımız taze erişteleri atıyoruz. Sarımsaklar dövülerek çorbaya ekleniyor. Az miktar sirke ilave edildikten sonra  tereyağında yakılmış nane ve kırmızı biber gezdiriliyor. Sirke ve acı tatlarını kendi damak tadınıza göre ayarlayabilirsiniz. Bu çorbanın yanına bana göre başka bir şeye gerek yok. Evde yaptığınız taze birkaç tam buğday ya da çavdar ekmeği dilimi  ile servis edebilirsiniz koca bir kasede. 


Pırasalı  Makarna

Bu makarnayı yılda en az bir kez yemezsek olmaz. Pek bir sevdik ailecek bu lezzeti.

Malzemeler : İnce saplı 4 adet pırasa,Bir paket kültür mantaraı (farklı mantarlarla da deneyebilirsiniz),Penne Makarna,1 paket krema,Çekirdek karabiber,1 et bulyonu (ben bulyon kullanmıyorum kemik ya da et suyu tercihim) , Rende Parmesan Peyniri

Makarnayı haşlanması için ateşe koyuyoruz. Az diri makarnayı ben daha çok tercih ediyorum. Ayrıca daha az şeker yüklemesi yapılıyor vücuda bu şekilde. İki ayrı tavada ince doğranmış pırasa ve mantarlar kavruluyor. Yağ olarak tereyağı daha bir yakıştırıyorum bu sosa. Kavururken içine yarımşar bulyon ya da yarımşar su bardağı et suyu ekleyip çektiriyoruz. Makarna süzülüp bir tencereye alınıyor. İçine pırasa ve mantarları ekleyip kremayı da ekliyoruz. Yılda bir iki kez hazırladığımdan , krema hakkımı bu tarifte kullanıp, tüm paket kremayı kullanmayı tercih ediyorum. Bir iki tutam rende parmesan peyniri serptikten sonra, üzerine çekirdek karabiber çekiliyor. Sıcak servis ediliyor. Mümkünse tümü bitirilmeli. Isıtılınca pek aynı lezzet olmuyor.  Güzel bir kadeh beyaz şarap  öneririm yanına.






Görsel / yemek.com


xxx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder