17 Şubat 2021 Çarşamba

İLK TARİFLERİM - Mifadora Neriman


MİFADORA NERİMAN (ANNEANNEM)

Anneannemin hikayesi ile başlamak istiyorum. Gökçeada' lı bir Rum kızı o .  1926 doğumlu ve adı Mifadora. Ailesi ile İstanbul’a geldiğinde Heybeliada'da yatılı okula verilmiş. On dört yaşlarında iken de   dedem ile,  ailesinin yerleştiği Bakırköy'de tanışmışlar. Dedem ise on beş yaşında tanıştıklarında. Aşık oluyorlar,  kaçıyor anneannem dedeme ve Müslüman olup evleniyor dedem ile.  Neriman adını alıyor. Ailesi kabul etmiyor bu durumu maalesef ve görüşmeyi kesiyorlar Mifadora  ile.


Neşeli kadındı anneannem. Gezmeyi çok severdi. Dedem ile Türkiye’nin hemen her yerini gezmişlerdir. Dedem emekli olduktan sonra yaz aylarında kamping işletmeye başlamıştı. İlk kamping işletmesi Erdek’te idi.  Pek çok çadırlı yazlarımız oldu Şile ve de Şarköy kamping alanlarında Erdek dışında. Belki de doğada açıkta olmayı bu nedenle çok seviyorumdur. 

Liseye kadar süreçte evleri bize yakındı. Üsküdar Salacak’ta oturuyorduk.  İlkokulda okurken okul çıkışı hep onun evine giderdim. Anneme haber vermezdim üstelik. Özgür kızdım ya!  Anneannem hemen anneme haber uçururdu elbette. Bazı sözcükleri tam telaffuz edemezdi. Kendi de gülerdi bu hale. Yemeklerini pek severdim. Özellikle zeytinyağlıları müthişti. Beyaz fasulyeden pilakisinin tadını  hiç bir yerde bulamadım desem yeridir. Yılbaşı ağacı süslerdi ve her paskalyada renkli yumurtalar yapılırdı evinde. Çocukluğumda da aile  evimizde bu adetleri devam ettirdi annem. Ve kendi  evimde de hep sürdürdüm bu gelenekleri. Hala anneannemden kalma çam ağacı süslerim vardır.  Üniversite yıllarımda iken kaybettik anneannemi. 63 yaşında çok genç yaşta gitti başka maceralara.  Ne zaman bir kiliseye yolum düşse onun için mum yakarım. Işık içinde olsun yeri…

Ve tarifler…


Peynir Çorbası

Özellikle kamping yapılan sabahlar çok yapılırdı.  O zamanlar sade yağ kullanılırdı gerçi. Aşağıdaki tarifte zeytinyağı öneriyorum.  Tereyağı ya da diğer bitkisel yağları ağız tadınıza göre deneyip keşif yapabilirsiniz. Hatırladım da, ortaokul yıllarımda tüm ailemin sade katı yağı bırakıp pilav makarna dahil her şeyi zeytinyağı ile pişirmesine neden olmuştum. Hala  evde anlatılır bu.

Malzemeler : Zeytinyağı ya da tereyağı, Beyaz Peynir ,Su, Tuz , karabiber ,tercihen domates rendesi (olgun domates olmalı)

Yağı çok fazla ısıtmadan içine beyaz peynir rendelenir . Peynir erir erimez içine su ilave edilir. Tuz ve karabiber tercihe göre eklenir. Domatesli peynir çorbası için peynir öncesi domates hafif pişirilir ve sonra peynir eklenir. Suyu tercih ettiğiniz kıvama göre ekleyebilirsiniz. Kızartılmış ekmeği şerit halinde kesip içine banarak ya da kıtır ekmek ekleyerek çorbayı servis edebilirsiniz.


Domatesli Kahvaltılık

Çok sevdiğim bir kahvaltılık daha. Oğullarım da pek sevdi bu tarifi. Hızlı ve sağlıklı bir kahvaltı fırsatı gibi diyebilirim. Sıkça canım çeker. Atıştırmalık için de birebirdir.

Malzemeler : Bir  adet iri olgun domates rendesi , Beyaz Peynir (kibrit kutusu kadar) , 4/5 adet siyah zeytin çekirdeği çıkartılmış ve minik minik doğranmış olarak , Zeytinyağı

Domates rendesi içine peynir zeytin eklenerek çatalla ezilir. Üzerinde  sızma zeytinyağı gezdirilir. Bir nevi  püre gibi bir kıvam elde edilir. Kızartılmış sıcak ekmek üzerine sürülerek yenilir.


Yahudi Böreği

Çok severim bu böreği. Yıl içinde ancak bir iki kez yapılır bizim evde. Pek değerlimizdir.

Malzemeler : Yufka, Patates ,Beyaz Peynir,Dereotu,Karabiber,

Bir  yufkaya bir kilogram patates düşecek şekilde bir hesabı var tarifin. Siz kendinize göre çoğaltabilirsiniz. 1 yufkadan 20 adet minik börek parçacıkları çıkıyor ortalama.

Patates haşlanıp püre haline getirilir içine peynir dereotu karabiber  eklenir.  Anneannem dere otlu yapardı. Siz maydanozu da deneyebilirsiniz. Ben bir kişniş hastası olarak bu tarifi taze kişnişli olarak kendime göre ayarladım.

Patates yufkaya yerleştirilir ve rulo yapılır. İki parmak kalınlığında verev şekilde kesilir rulo. Ve kızgın yağda hafifçe pembeleşecek şekilde kızartılır, sıcak servis edilir.


Pilaki

Malzemeler : Kuru fasulye ,Kuru soğan,Patates,Havuç,Sarımsak,Karabiber,Tuz,Maydanoz

Annemin anlattığı üzere kuru soğan ile önce haşlarmış anneannem kuru fasulyeyi. Süzdükten sonra içine patates ve havuç sarımsak ekler tekrar az su ile pişirirmiş. Ocağı kapatmaya yakın  zeytinyağı dökermiş pilakinin üzerine. Ocak kapanınca da taze ince kıyılmış maydanoz serpiliyor pilakinin üstüne. En az bir gün beklerse lezzeti oturuyor yemeğin. Soğuk servis ediliyor. Ben üstüne limon sıkmayı seviyorum.

 

 

 

 

 Görsel : Pinterest

 xxxx

 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder