24 Şubat 2021 Çarşamba

YENİ İNSANLAR YENİ TARİFLER - Lezzetli Buluşmalar

 

Zeynep’ in Dolması

Zeynep  benim sağ kolumdur.  Büyük  oğlum iki yaşında idi bana ev işlerinde  destek vermeye başladığında Zeynep. Yıl 2002 !   Anahtar teslim evimi taşıyacak kadar beni, ihtiyaçlarımı,  alışkanlıklarımı, tercihlerimi tanır bilir. Bir ara küçük oğlumun bakımını da üstlenmişti.  Şimdi aile evimizde anne ve babamın ev işlerine destek veriyor. Kız kardeş yarısıdır Zeynep benim için ve de oğullarımın Zeynep teyzesidir. 

Amasya’lıdır Zeynep ve köyünün  bir çok değişik lezzeti ile bizi tanıştırmıştır.



Bu lezzetlerden biri taze soğanlı yumurtadır. Bol taze soğanı ince ince doğrayıp hafif yağda çeviriyoruz ve içine de yumurta kırıyoruz.  Üstüne biraz da pul biber serpilirse çok güzel oluyor bu tarif.   Tüm acılığı gidiyor sanki içine şeker konmuş gibi tatlanıyor soğanlar. Ben bunun pırasalı şeklini de seviyorum. Pırasanın taze yeşil yaprakları ile pırasalı yumurta hazırlıyorum arada kendime. Hızlıca hazırlanan sağlıklı bir öğün oluyor her ikisi de. Zeynep ‘in dediğine göre köyde bol soğan çıkıp ne yapacaklarını bilemediklerinde ‘’Hadi soğan kavuralım.’’ derlermiş.

Özellikle onun barbunya fasulyeli dolması da bizim pek sevdiğimiz lezzetler arasındadır   Söylediğine göre koca tencerelerde düğün dernek özel kutlamalarda  hazırlanırmış  bu dolma köylerinde.

İşte tarifi;

Malzemeler : 1 su bardağı  Barbunya fasulye , 1 su bardağı Yeşil Mercimek , 2 su bardağı Yarma (kırık buğday) , Kuru Soğan, Salça ,Asma Yaprak, Kırmızı biber, Karabiber, Maydanoz, Kuru nane, Birkaç Kuzu kemik

Barbunya ve mercimek ayrı ayrı haşlanıyor. Yumuşaması farklı zaman alıyor bu iki bakliyatın. Barbunya ya da mercimeği kaynattığımız siyah kaynama suyundan 1  bardak ayırıp içinde yarma ıslatılıyor.

Bir büyük baş soğan kuru soğan ince ince doğranıyor, bir yemek kaşığı domates salçası ilave edilip, bir tutam maydanoz doğranıyor , bir çay kaşığı  karabiber,  bir tatlı kaşığı kuru nane , bir çay kaşığı pul biber, bir çay bardağı sıvı yağ ile kaynatılmış barbunya mercimek ile ıslatılmış yarma ekleniyor. Hepsi bir güzel karıştırılıyor. İşte dolma içimiz hazır!

Bu iç yaprağa etli dolma sarar gibi sarılıyor. Tencere altına kuzu kemikleri yerleştiriliyor ve üstüne  dolmalar diziliyor. Üzerine çıkacak kadar su ilave ediliyor. Ağır ateşte pişiriliyor.

Ocaktan almadan on  dakika  öncesinde  tereyağı ya da zeytinyağında  bir yemek kaşığı salça yakılıp sulandırılıyor ve  dolmanın üstüne dökülerek bir  on dakika daha pişiriliyor. Sıcak servis ediliyor.


Şişçi Ramazan Usta

İşim gereği çok sık seyahat ederdim ve pek sevdiğim güzergahlardan biri de Antalya idi. Antalya’da olmak hep iyi hissettirmiştir beni. Her gittiğimde de otogar yakınındaki Şişçi Ramazan Usta’ya mutlaka uğrardım.  Ramazan Usta ızgara kanat, köfte, et yanında sunduğu piyazı tahinli sos ile sunar.  Bildiğiniz kuru fasulyeli, yumurtalı, soğanlı,  maydanozlu piyaza tahin  ekler. Tahini limonsuyu ile sulandırdığından, tahin limonsuyu ve zeytinyağı üçlüsü  harika bir sosa dönüşür. Ve de piyazın üstüne üstüne sumak serper.  Son derece zengin, insanın hücrelerine kadar doygunluk  hissi veren bir lezzet olarak hatırlıyorum.  Şimdilerde katı yumurta haşladığımda tahin gezdiriyorum üzerinde yumurtanın. Biraz da sumak hatta varsa susam tohumu serpiyorum.  İyi hissettiriyor bu lezzet.





Görsel / İstanbul Food


xxx

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder